MADE IN CSAJNA

Occóó.... MERCEDES C220 RÉSZECSKESZŰRŐ???!

Semmi problémám ezzel a szép országgal, de tényleg...! Szeretem a kínai kaját, évekig gyakoroltam a Kung Fu-t, nagyon vonzónak találom az ázsiai nőket, és szinte minden nap élvezem az előnyeit egy csomó terméknek, melyek ebben a csodás országban készültek. Respect. 

Mai előadásunk főszereplője, nevezett Mercedes C' osztály részecskeszűrő" azonban arra a karórára emlékeztet, ami külsőre megszólalásig egyezik az eredetivel, csak a pontos idő közlésére alkalmatlan. Na jó...a mutatók is random lepotyognak a tengelyről... Te is vettél már ilyet... Tedd a szívedre a kezed. 

 

Szóval, ha szereltél már részecskeszűrőt akkor az első dolog ami szembetűnik, ezt a kínai produktumot boncolva, hogy a jól bevált monolit katalizátor helyett

egy fém szűrőt szereltek ebbe a DPF"-be. Érdekes, de önmagában véve még nem is lenne ez olyan nagy baj.... 

Fém katalizátortöltet:

 

Monolit katalizátortöltetek:

 

Ha egy kicsit tovább vizsgálódunk, akkor a szemfüles, gyakorlott megfigyelőnek feltűnhet, hogy a koromcsapda - DPF kerámia kialakítása is gyanús kissé. 

Gyári vagy azzal megegyező szerkezetű szűrők:

A csapda' az értelmező szótár szerint, valaminek a rabul ejtésére szolgáló eszköz. Jelen esetben a korom rabul ejtését vóna' hivatott szolgálni, ez a nyomorult és vagy, de legalább valamelyest feltartóztatni azt.

Na most az van, hogy ez egy nem olyan csapda. ( a hegesztőhuzal szemléltető eszköz, nem tartozik a szűrő szállítási terjedelméhez 

Ez igazából egy olyan csapda a legnagyobb jóindulattal is, amibe csak a vásárló sétál bele, mikor pénzt ad egy ilyen részecskeszűrőért. Szóval a korom tökéletesen jól érzi magát, köszöni szépen. "Easy come - easy go" 

Egy valamirevaló részecskeszűrő, még a leghitványabb is, egyirányú cellákkal rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a gáz a motor irányából szabadon beáramlik 

a szűrőtest belsejébe, de a másik oldalon falba ütközik, kvázi csapdába kerül.

Valamirevaló" szűrő, kontra hegesztődrót:

 

A korom egyetlen lehetősége, hogy hamuvá égve ( regeneráció ) távozik a cellák falai között lévő, tűhegynyi pólusokon keresztül a DPF kerámia belsejéből. 

Ezért hívjuk a DPF-et koromcsapdának. 

 

A jármű vezérlőegysége a szűrő előtt és mögött mért nyomásértékek összehasonlításából tudja, hogy a DPF mikor telt fel korommal és ilyenkor elindítja a regenerációt. ( jó esetben )  

A vezérlőegység nagyon ravasz kis gazfickó, mert nem csak akkor sikít, ha túl magas nyomáskülönbséget érzékel a végpontok között, de akkor is, ha indokolatlanul alacsony - vagy nulla, esetenként mínuszos - értéket mér. Tehát mindkét esetben DPF hibára fut a rendszer. .... Ezért lepődnek meg a laikusok, mikor kifúrják a kerámiát és a jármű, láss csodát megint hibát jelez!

Ha meg akarjuk érteni a kínai szűrő retardáltságát, akkor először meg kell értenünk egy rendes" szűrő működésének mikéntjét is, erre volt hivatott fenti kis kitérő.

 

A cellákban a gáz szabad áramlását ( fent ) egy hegesztőhuzallal szemléltettem. Nem vagyok matematikus sem fizikus, de abban talán egyetértünk,

hogy a kipufogógáz és a benne lévő korom is különösebb kihívás nélkül keresztülszalad egy ilyen betéten.

 

A megfelelő kérdés most az lenne, hogy amennyiben a kerámia szabad áramlást biztosít a gáznak, akkor a nyomásérzékelő miért nem sikít? 

( hiszen a túl alacsony nyomásértékből arra kellene következtetnie, hogy A: kiherélték a rendszert, B: nyomásérzékelő meghibásodott

 

Amit még nem említettünk meg, de fontos, hogy egy teljesen új - szó kalld' szűz koromszűrő is bizonyos mértékű ellenállást produkál. Ezt az erre alkalmas

berendezéssel könnyedén ellenőrizhetjük. Aki nem hiszi... 

 

Most vegyük csak szemügyre megint ezt a frappáns kis fémkatalizátort. 

Egy monolit katalizátorbetétnek, még egy 650cpi ( erről majd egy másik alkalommal ), tehát egy sűrű méhszerkezettel rendelkező katalizátornak

az ellenállása is csak nagyon alacsony, közel a nullával egyelő.

Ennek oka, hogy a koromszűrő betéttel ellentétben ezek a szűrők free flow, úgynevezett szabad áramlású katalizátorok családjába tartoznak.

Az elmúlt években egy kezemen meg tudom számolni, hány esetben NEM a képen látható monolit katalizátort találtam a javításra került részecskeszűrők belsejében. ( eltérő méretekben persze ) 

Gyári szűrőben pedig még SOHA nem találtunk a fenti képen is látható fém katalizátort. (kivétel LKW & Munkagép szűrők), valamint VAG adblue rendszerek )  Ezzel pár a javításban szintén jártas kollégával is egyetértettünk.  

 

A fém szűrőnek is vannak persze előnyei, de leginkább benzines járművekben találkozhatunk velük. ( erről majd máskor )  Dízeleknél az egyik hátrány, hogy

gyorsan összeolvadnak, ha valamilyen okból üzemanyag szivárog a szűrő belsejébe. ( márpedig ez sajnos elég gyakori jelenség )  

A gyakori regenerációt sem bírja olyan jól mint monolit megfelelője, ja és drágább is az előállítása, ami egy újabb kérdőjel, ebben a nyomozásban...

 

Tehát, ha minden az ellen szól, hogy fém magos katalizátort szereljünk a DPF-be akkor miért tesszük mégis?

 

Ha megnézzük ezt a töltetet látjuk,  hogy nagyon sűrűn barázdált lamellaszerkezettel rendelkezik. A lamellákon lévő bevonat érintkezik a kipufogógázzal

és így látja el a szűrő katalitikus funkcióját a motor működése során. De van egy másik szerepe is a sűrű szerkezetnek...

Ebben az estben az, hogy lassítsa a gáz szabad áramlását, ezzel megtévesztve a nyomásérzékelőt és azt a hamis érzetet keltve, hogy a szűrő még nem telt fel korommal ám, de értékhatáron belül mozognak a szenzorok korrekciós értékei. Nagyon ravasz, ugyebár? 

 

Emlékezzünk, hogy a részecskeszűrő betét ennél a vizsgált típusnál teljesen nyitott szerkezetű, tehát a gáz és a korom semmilyen ellenállásba nem ütközik

az áramlás során. Persze valamennyi, azért idővel felrakódik a szűrő belsejében lévő cellák falára, de ez kb. egy lassú érelmeszesedésnek felel meg.  

 

Tehát az egyetlen hely ahol a korom képes felrakódni az a fémkatalizátor belseje.  Ennek a mérete viszont, negyede kb. egy valamirevaló kerámiabetétnek,

tehát gyakori regenerációra fogja késztetni a jármű emissziós rendszerét.

Magasabb fogyasztás, csekklámpa, szürkés füst, rövid szűrő élettartam.

 

Szóval az itt bemutatott olcsó részecskeszűrő csak rövidtávú fájdalomcsillapító a DPF hiba orvoslására. Olyan mint sajtreszelővel rejszolni...

Enyhén szórakoztató, de leginkább fájdalmas.

 

A gyakori regenerációk során a fémszűrő gyorsan elveszíti hatásfokát is, hiszen a bevonat szépen szublimál a cellák faláról...azt már ne is említsem, hogy egyes hazánkban népszerű típusok a gyakori regeneráció hatására, dagasztják a motorolaj szintjét is, az olaj kenőképessége, pedig nincs egyenes arányban a benne lévő üzemanyag mennyiségével...ha az ismereteink nem tévesek persze. 

 

Na most akkor próbáljunk rájönni, hogy kinek és miért jó, ha ilyen minőségű DPF szűrőket gyárt? Ha már ennyi időt el@asznak vele, akkor miért nem csinálják meg rendesen? Mennyivel kerülne többe vajon egy jól működő koromszűrőt készíteni? Mondjuk 16 dollárral? 

 

Találgatás: ( csak egy parafázis a szerkesztő szemszögéből )

A részecskeszűrő kerámia nem kis űrhajóban utazik erre a földre a mi kis valóságunkba, ebben egyetértünk. Nem is fán terem valószínűleg.

Az van, hogy Európában talán 3-4 komoly piaci résztvevő van, akik képesek a megfelelő kerámiák előállítására, sajnos tapasztalataink szerint ők is egyre többet szereznek be vagy gyártatnak le a tengeren túl, az óperenciás tengeren túl...

Kínában három érdemes piaci szereplőt ismerünk ( elnézést biztos vannak többen is ) akik a termelésük nagy részét az autóipari beszállítóknak prezentálják,

illetve azoknak az aftermarket alkatrészgyártóknak, akik megbízható minőségű szűrőket állítanak össze ezekből a komponensekből. Csodák nincsenek, ezt mindig tudtad....

 

Szóval, ha egy jól működő szűrőt szeretnél gyártani, akkor korlátozottak a lehetőségeid a megfelelő nyersanyag beszerzését illetően. Kicsi a mozgástered,

valószínűleg kisebb - nagyobb eltéréssel ( mennyiség függvényében persze ) hasonló alapanyagárakkal fogsz találkozni. 

 

A bemutatott olcsó szűrőben található kerámia valószínűleg gyengébb szerszámozottságot és gépigényt feltételez és csupán a szűrő megfelelő súlyának érzetét

hivatott szolgálni, más funkcióra utaló jelet nem találtunk. De keressük kitartóan, "megtaláljuk, ha egy újabb fekete lyukat is kell vágunk az univerzumba.."

 

Mivel van egy ilyen hülye beidegződés, hogy mindenki a nyomott árakkal próbál piacot szerezni magának ( miért nem a minőséggel? ),

így ha valaki labdába szeretne rúgni, akkor értelemszerűen egy még olcsóbb holmival szeretne betörni a piacra. 

 

Ezt pedig úgy érheti el a legkönnyebben, ha az alapanyag minőségével, méretével kezd el matekolni. 

Sajnos ezek a jellemzők az avatatlan szem számára rejtve maradnak a vásárláskor és csak később derül ki, miért is fizetett a naiv járműtulajdonos.

 

Azért valljuk be jól ki van ez találva, csak azt nem értem, ha már ennyit szarakodtak a gyártással, miért nem csinálták meg rendesen? 

Azért, hogy ne maradjunk munka nélkül itt a DPF-nél? Köszönjük! 

 

Érdekes, ha mosógépet kellene vásárolni és találnák egy márkát 35.000 Ft-ért a rendre 100.000 Ft körüli konkurens termékek mellett, azért vakargatnánk 

a fejünket, hogy vajon megvegyük-e vagy sem? 

 

D. Attila batárom és tanítóm szavait idézve ez a portéka nem jó, de legalább jó szar! :)

 

Ja.. Ha már Kína...

Nagyon sok dolog van ami tetszik Kínában.

A Nők nem felejtettek el Nők maradni. Mindamellett kedvesek és nagyon hálásak a legkisebb figyelmességért is.

( nem a vöröslámpás negyedről beszélek )

 

Running Sushi - K@rva jó cucc, hidegen szeretem, de melegen" ajánlom ( villát vigyél ) 

 

Itt van egy jó sztori, ha valaki eljutott idáig, már nem adja fel... 

Egy kiállításról hazafele tömegközlekedtem és hát nagyon benéztem az állomást, ahol le kellett volna szállnom a metróról.

Nem gáz, sétálok. Aha.. Én aki egy nagyobb bevásárlóközpontban is eltévedek, asszem' elég nagyot álmodtam.

( Az E30 az E30 everywhere You go - numbers are international?  ) 

Szóval hulla sápadtan, laza pánikrohammal, térképpel a kezemben sétálok, mikor egy középkorú házaspár odalépett hozzám és megkérdezték miben segíthetnek?

Mikor ráeszméltek, hogy azt sem tudom merre vagyok arccal, felajánlották, hogy hazakísérnek és közben majd jót beszélgethetünk....

?! Most gondold el ugyanezt a szitut Pesten a Keletiből zsátárgatva" zavartan a szállodát keresve. Na most, ha valaki ezt itthon felajánlja,

nettó rablásra asszociálsz...megerőszakolni csak nem akarnak.. Elfogadtam a felajánlást, de közben azért latolgattam a küzdősport múltamból 

pár ügyes fogást, mondjuk pont a harcművészetek hazájában valszeg' a seggem kitörölhettem volna az instruktori "címemmel". :)

Na most, nem csak haza lettem kísérve, de még telefonszámot és névjegyet is kaptam, ha legközelebb segítségre van szükségem, vagy 

esetleg szállásra! akkor nyugodtan keressem őket.  ?? :)

Közben kiderült az is, hogy sokkal többet tudnak kicsiny hazánkról, mint fordítva, amiért ezúton is elnézést kérek... Azt már meg sem említve, hogy 

az úriember az egykori Rába gyárból vásárolt teherautó motorokat és alkatrészeket, még anno a 80' régi szép időkben. A hasonló hasonlót vonz!

Szóval le a kalappal, de tényleg.

 

Érzik azért... 

 

 

 

V.A

"what You think, You become" 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (továbbiakban: Szjt.) 1. § (1) bekezdése értelmében a weboldal szerzői műnek minősül, így annak minden része szerzői jogi védelem alatt áll.

A weboldal, valamint a weboldalon található szövegek, képek, feliratok, logók, grafikai és szoftveres megoldások, valamint a weboldalon található és más online, vagy kinyomtatott vagy termékhez csatolt termékleírások, használati utasítások, tájékoztatók a(z) Car Direct Kft. tulajdonát képezik.

Az Szjt. 16. §. (1) bekezdése alapján tilos a weboldalon található szövegek, képek, feliratok, logók, grafikai és szoftveres megoldások, valamint a weboldalon található és más online, vagy kinyomtatott vagy termékhez csatolt termékleírások, használati utasítások, tájékoztatók engedély nélküli felhasználása.

A weboldalról és annak adatbázisából bármilyen anyagot átvenni, azt felhasználni kizárólag a(z) Car Direct Kft. írásos hozzájárulás esetén is csak a weboldalra való hivatkozással, forrás feltüntetésével lehet.

 

ELÉRHETŐSÉGEINK

Hétköznap: 8:00 - 16:00

Ügyfélszolgálatunk pénteken 15:00-ig elérhető.

www.dpfexpert.hu

info@dpfexpert.hu

gyártás & értékesítés

+36-70-640-0630

 

Garanciakezelés

DPF EXPERT A FACEBOOKON!

© 2024 Copyright DPFExpert. Minden jog fenntartva.

HA SZERETNE HÍRLEVELET KAPNI

DPF EXPERT AZ INSTAGRAMON!

© Copyright DPFExpert. Minden jog fenntartva.

VIPInfo Kreatív Stúdió - weboldal készítés, honlapkészítés, keresőoptimalizálás, grafikai munkák

Weboldalunkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért elősegítéséért.
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.